Van Sabben Poster Auction 61

6 the collection Hans was very broadly oriented, but at the same time he had a number of specific areas of interest. Important was Wit over Zwart (White over Black), the stereotypical and often condescending Western view of other cultures in everyday utensils, which he, long before the present-day surge of attention, discussed at length with Roderick and Felix de Rooij, along with shared acquisitions. The post-war graphic designers, illustrators and artists are a significant second group in his collection. Especially Willem Sandberg, Nicolaas Wijnberg, Gielijn Escher, Dick Elffers and Wim Crouwel are widely represented among the posters as well as among the small print work. Another big post war center of attention was the Provo movement and the coun- ter-culture of the sixties and seventies, special in cat 62. Hans' main interest, however, was the modernism of the twenties and thirties. The radical designs by Zwart and Schuitema, but also by De Koo, Huszar, Fré Cohen, Co-op 2, Machteld den Hertog, Gispen and Copier constituted the highlight of the Interbellum for him, with special attention to the photo montages by Cas Oorthuys and many others in the mainly left-wing publications about Russia, SDAP, NJC, the Spanish Civil War and pacifism. Van Nelle had a special place in his collection. Hans told, with relish, how he was immediately struck when part of the compa- ny’s archives came on the mar- ket after the merger with Sarah Lee, when he, together with Johan Venema, were able to acquire a major part of the Jongert designs: first just a few, later a few more and finally so many that it cost him the price of a small mid-sized car, which he easily recouped in the fol- lowing years when selling his duplicates. importance Hans’ collection is remarkable because of its size, but espe- cially because, apart from the big names, he had a much broader interest in the designs of that period, in typography, printing firms, book companies, ex libris, packaging, and stickers, in aviation and shipping, travel and travel guides, theater programmes and all forms of advertising, from coo- kers to knitwear, from dentists to zoos and everything relat- ed to food items. With every subtopic of his collection, he tried to look outside the canon; what else is there? What was the environment in which the designers worked? Were there any links? This analytical, historic view characterised everything he did. He was very skilled in finding and classifying the artists behind the designs. And in everything the quality of the design was leading: when it was well made, it was interesting. Further discussion on this broader view of the Interbellum designs and on all subjects which were close to his heart, have been made impossible due to his death and we will have to do without his love of sharing views and his know- ledge and interest. But most of all, we will miss the unique, witty and amicable person that he was. You will find the collection scattered across this catalogue. Hans Oosterbaan’s collection will be auctioned at Zwiggelaar Auctions in Amsterdam and Van Sabben Poster Auctions in Hoorn. De verzameling Hans was zeer breed georiënteerd, maar hij had tegelijker- tijd een aantal duidelijke interessegebieden. Belangrijk was Wit over Zwart, de stereotypische en vaak neerbuigende westerse blik op andere culturen in alledaagse gebruiksvoor- werpen, waarover hij, lang voor de huidige golf van aan- dacht, uitgebreid met Roderick en Felix de Rooy van gedachten wisselde en aanwinsten deelde. De naoorlogse grafische vormgevers, illustratoren en kun- stenaars zijn een tweede duidelijke groep in zijn collectie. Vooral Willem Sandberg, Nicolaas Wijnberg, Gielijn Escher, Dick Elffers en Wim Crouwel zijn ruim vertegenwoordigd bij zowel de affiches als het klein drukwerk. Een ander groot naoorlogs aandachtsgebied was provo en de tegencultuur uit de jaren zestig en zeventig. special in de volgende cat. Hans' belangrijkste interesse was echter het modernisme van de jaren twintig en dertig. De radicale ontwerpen van Zwart en Schuitema, maar ook van De Koo, Huszar, Fré Cohen, Co-op 2, Machteld den Hertog, Gispen en Copier vor- mden voor hem het hoogtepunt van het interbellum, met bij- zondere aandacht voor de fotomontages van Cas Oorthuys en vele anderen in de vooral linkse publicaties over Rusland, SDAP, NJC, Spaanse Burgeroorlog en pacifisme. Een speciale plek in zijn verza- meling had Van Nelle. Met smaak vertelde Hans hoe hij direct toesloeg toen een gedeelte van het bedrijfsarchief na de fusie met Sarah Lee op de markt kwam, waarbij hij samen met Johan Venema het leeuwendeel van de Jongert- ontwerpen kon overnemen: eerst een klein plukje, dan iets meer, en uiteindelijk zoveel dat het hem de prijs van een kleine middenklasser kostte, wat hij in de loop der jaren ruimschoots terugverdiende met de verkoop van zijn doublures. belang De collectie van Hans is bijzonder vanwege de omvang, maar vooral omdat hij naast de bekende namen een veel bredere interesse had in de vormgeving van die periode, in typografie, drukkerijen, boekbedrijf, ex libris, verpakkingen en etiketten, in luchtvaart en scheepvaart, reizen en reisgid- sen, theaterprogramma's en alle vormen van reclame, van fornuizen tot tricotage, van tandartsen tot dierentuinen en alles wat met voedingsmiddelen te maken had. In elk deelonderwerp van zijn verzameling trachtte hij buiten de canon te kijken; wat is er nog meer? Wat was de omge- ving waarbinnen de ontwerpers werkten? Wat waren de verbanden? Deze analytische, historische blik kenmerkte alles wat hij deed. Hij was zeer bedreven in het achterhalen en rubriceren van de kunstenaars achter de ontwerpen. En in alles was de kwaliteit van de vormgeving zijn voornaamste drijfveer: als het goed gemaakt is, is het interessant. Verdere discussie over deze bredere blik op de vormgeving van het interbellum en over alle andere onderwerpen die hem aan het hart gingen, zijn door zijn overlijden onmogelijk geworden en we zullen zijn liefde voor de uitwisseling van gedachten en zijn kennis en interesse moeten missen. Maar vooral missen we het bijzondere, geestige en prettige mens dat hij was. U vindt de collectie verspreid over deze catalogus. De collec- tie van Hans Oosterbaan wordt geveild bij Zwiggelaar Auctions in Amsterdam en Van Sabben Poster Auctions in Hoorn. © Robert Fock, May 2023 Hans at our office, was more than a regular visitor

RkJQdWJsaXNoZXIy NzQxNTE=