Van Sabben Poster Auction 54
14 Het vroegste werk van Har Siekman, (1928-) Har Siekman werd geboren in de stad Groningen in een leraarsgezin waar hij veel met zijn drie jaar oudere broer optrok. Die én zijn vader waren uitstekende amateurschilders. Na de lagere school doorliep Har de HBS waar zijn tekentalent al gauw opviel en hij het advies kreeg om na zijn eindexamen een opleiding aan Minerva te gaan vol- gen. Een van zijn klasgenoten daar was Wim Crouwel (1928-2019), de latere ontwerper die zich in een inter- view het fenomenale talent van Har nog goed herin- nerde. Tijdens zijn opleiding ontwierp hij als 19-jarige het affiche (lotnr. 64) voor een Gronings Filmfestival waarmee hij de eerste prijs won. Ook met een ander viel hij in de prijzen en bij het behalen van zijn einddiploma van de Academie stond daarop de vermelding ‘cum laude’. Vervolgens ging hij – met succes – aan de slag met de opleiding ‘Tekenen, A,B en C’, waarvan ook wiskunde een belangrijk deel uitmaakte. Hij ontwierp affiches voor het Groninger Museum, maakte voor de uitgever Wolters-Noordhoff boekomslagen die hem diverse no- minaties voor de 50 beste boeken opleverden. Zijn nauwkeurige werkwijze en verfijnde technieken kostten veel energie en tijd en brachten verhoudingsgewijs weinig op. Een onderwijsbaan in het middelbare-opleidingen-circuit moest de materiële nood lenigen. Dat traject werd in 1957, na zijn huwelijk en ver- huizing naar Rotterdam op diverse scholen voortgezet terwijl hij vrije uren (dagen) vulde met ontwerpen, tekenen en schilderen. Hij leerde Otto Treumann (Amsterdam) kennen, die hem bij de GKF intro- duceerde. De Japanse kunstenaar Hiroshi Ohchi verzocht hem een omslag voor het Japanse Design-tijdschrift IDEA te ontwerpen, (waarin overigens ook dit veilinghuis in de jaren negentig diverse malen uitvoerig bespro- ken is). In 1963 volgde een verhuizing naar Twente waar in dezelfde afwisseling werd ontworpen en lesgegeven (Erasmus-Lyceum, Almelo). Hij tekende en aquarelleerde. Zijn goede vriend Henk Blokhuis bracht hem in contact met de Ex Libris vereni- ging. Daar vervaardigde een kleine groep internationale kunstenaars in opdracht boekmerken. Siekman werkte in een zeer verfijnde etstechniek die door de opdrachtgevers alom gewaardeerd werd. Over zijn werk- wijze én de resultaten verschenen diverse lovende artikelen in het Exlibris Tijdschrift ( o.a. door Henk Blokhuis). Ook in ’Contemporary International Exlibris Artists’ zag een uitgebreid (Portugal 2003) en prachtig geïllus- treerd artikel van de hand van Jos van Waterschoot het licht. En ook daarin wordt Hars uitzonderlijk talent zeer geprezen. Schitterende voor- beelden daarvan zijn o.a. afgebeeld in ‘Exlibriswereld’ van zomer 2005 met illustraties van schelpen in ets- aquatint- en drogenaaldtechniek die de intieme wereld van Adriaen Coorte in herinnering roepen. In 1987 gaat hij met vervroegd pensioen en heeft dan alle tijd voor zijn werk. Tegenwoordig worden zijn schilderijen, papiersneden en kleine aquarellen regelmatig geëxposeerd bij Museum Möhlmann in Appingedam, waar zijn werk een eervolle plaats inneemt tussen dat van andere bekende en geroemde realisten. Har Siekman’s (1928-) earliest work. Har Siekman was born in the city of Groningen to a family of teachers in which he was very close with his brother who was three years his se- nior. Both he and his father were excellent amateur painters. After primary school Har went to the HBS se- condary school where his talent for drawing was soon noticed and he was advised to follow a course at Minerva after his graduation. One of his classmates there was the later designer Wim Crouwel (1928-2019), who spoke highly of Har’s phenomenal talent in an interview. As a 19 year old and still in training, he already designed the poster (lotnr. 64) for a film festival which awarded him first prize. He also won a prize with another one and graduated from the Academy with honours. He successfully continued with the ‘Tekenen, A,B en C’ course (‘Drawing, A, B and C’), of which mathematics was an important part. He designed posters for the Groninger Museum, made book covers for the publishing house of Wolters-Noordhoff which resulted in several nominations for the 50 best books. His precise working method and refined techniques con- sumed a lot of time and energy and generated proportionally little money. A job in education in the secondary school segment had to provide the basic material needs. After his marriage and move to Rotterdam in 1957, that course was continued at various schools while he filled his free hours (days) with designing, drawing and painting. He met Otto Treumann (Amsterdam) who introduced him at the GKF (The Federation of Applied Arts). The Japanese artist Hiroshi Ohchi asked him to design a cover for the Japanese Design magazine IDEA, (in which incidentally this auction house was extensively discussed several times in the nineties). In 1963 he moved to Twente where he continued to alternate teaching and designing in the same way (Erasmus-Lyceum, Almelo). He drew and made water colours. His good friend Henk Blokhuis introduced him to the Ex Libris society where a small group of international artists designed book- marks on commission. Siekman used a very refined etching tech- nique which was highly apprecia- ted by many clients. Several lauda- tory articles were published about his working method as well as its results in the Exlibris Tijdschrift (e.g. by Henk Blokhuis). In ’Contemporary International Exlibris Artists’ an extensive and beautifully illustrated ar- ticle (Portugal 2003) by Jos van Waterschoot was published. And again in that article Har’s exceptional talent was praised. Some beautiful exam- ples were published in the summer 2005 edition of ‘Exlibriswereld’ with illustrations of shells in etching-, aquatint and dry needle technique which recalled the intimate world of Adriaen Coorte. In 1987 he retired early which gave him lots of time for his work. Nowadays his paintings, paper cuttings and small water colours are fre- quently exhibited in Museum Möhlmann in Appingedam, where his work takes up an honourable place in between those of other well-known and praised realists. © Piet van Sabben, 2019 In his studio, 1959 Siekman at the VSPA office, june 2019
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzQxNTE=