Van Sabben Poster Auction 53

33 The BKR and the protests in the seventies and eighties. The period around the beginning of the seventies marked an era of a series of protests. The central theme was the BKR (Beeldende Kunstenaars Regeling or Artist Subsidy programme) which had been introduced in 1956. The BKR provided an income for artists in exchange for their services or artwork. The number of artists that made use of the BKR rose steadily in the years that followed. The costs involving the BKR increased sharply and the large quantity of artworks became increasing- ly difficult to manage. The government responded by issuing a number of restriction measures. BKR Protests and related posters In this auction the posters related to these protests were made by an artist who played an important role within the BKR and who himself took part in the protests in the seventies and eighties. Some of them were fierce protests against the restriction measures imposed by Minister Boersma of Social Affairs in 1972, which were eventually withdrawn in 1974. In addition, The Rijksmuseum in Amsterdam was occupied by activists three times during different protests. Occupation of the Night watch room in Amsterdam’s Rijksmuseum Exactly 50 years ago, the Rijksmuseum in Amsterdam made the world press, when protesting artists of the BBK (Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars or Professional Association of Visual Artists) ostentatiously installed themselves in the Night Watch room in 1969, (see lotnr. 185). That same night the activists wanted to enter into a dia- logue with Minister Klompé of Culture, Leisure and Social Work, demanding a bigger say in the cultural policy of the Dutch government. However, the Minister refused to accept this demand. The activists left the Rijksmuseum after an 18 hour occupation. A second occupation of the Night watch room and adjacent rooms fol- lowed in 1979, this time by a group of 62 artists and some sympathising staff members of the Rijksmuseum. The reason was the Ministry of CRM’s measure that artworks which had been bought under the BKR scheme, would no longer be accepted. This ban was lifted after the occu- pation of the Night watch room in 1979. 2 The third and longest occupation of the Rijksmuseum lasted from 8 December until 25 December 1983. In this period the museum was not open to the public. During this occupation limited editions of pre-printed posters with texts were distributed among the occupying artists. These posters were painted by the artists present in the Night watch room. Only a few of these unique posters have survived and are being offered at this auction, see lotnrs. 189 till 194 in this catalogue The subject of this last Rijksmuseum occupation was the possible aboli- tion of the BKR. This became a reality in 1987 when the BKR was final- ly completely abolished. De BKR en de protestacties in de jaren zeventig en tachtig De periode omstreeks begin jaren zeventig luidde een tijdperk in van een reeks protestacties. Centraal onderwerp van deze protestacties was de in 1956 ingevoerde BKR (Beeldende Kunstenaars Regeling). De BKR voorzag in inkomen voor kunstenaars in ruil voor hun diensten of kunst- werken. Het aantal kunstenaars dat gebruik maakte van de BKR steeg over de daaropvolgende jaren echter gestaag. De aan de BKR verbonden kosten namen daardoor flink toe en de grote hoeveelheid kunstwerken werden steeds moeilijker te beheren. Vanuit het rijk leidde dit tot steeds meer beperkende maatregelen. BKR Protestacties en gerelateerde affiches De in deze veiling aan deze protestacties gerelateerde affiches zijn afkomstig van een kunstenaar die een vooraanstaande rol speelde bin- nen de BKR en zelf deelnam aan de protestacties in de jaren zeventig en tachtig. Onder meer waren dat felle protestacties tegen de beperkende regelingen van Minister Boersma van Sociale Zaken in 1972, die uitein- delijk in 1974 weer werden ingetrokken. Daarnaast werd onder andere het Rijksmuseum te Amsterdam tot drie keer toe tijdens verschillende protestacties door actievoerders bezet gehouden. Bezettingsacties in de Nachtwachtzaal van het Rijksmuseum te Amsterdam Precies 50 jaar geleden, behaalde het Rijksmuseum te Amsterdam de wereldpers, toen protesterende beeldend kunstenaars van de actie BBK (Beroepsvereniging van Beeldende Kunstenaars) zich op demonstratieve wijze op 11 juni 1969 in de Nachtwachtzaal installeerden, (zie lotnr. 185). De actievoerders wilden diezelfde avond nog in gesprek gaan met Minister Klompé van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk, om meer inspraak af te dwingen inzake het culturele beleid van de Nederlandse overheid. De Minister weigerde echter in te gaan op deze eis. Na achttien uren van bezetting verlieten de actievoerders het gebouw van het Rijksmuseum. Een tweede bezetting van de Nachtwachtzaal en aangrenzende ruimten volgde in 1979. Dit keer door een groep van 62 beeldende kunstenaars, als ook enkele sympathiserende personeelsleden van het Rijksmuseum. Aanleiding was de maatregel van het ministerie van CRM om geen kunstwerken meer op te nemen die via de BKR waren aangekocht. Deze opnamestop werd na de bezetting van de Nachtwachtzaal in 1979 weer ongedaan gemaakt. 2 De derde en tevens langstdurende bezettingsactie in het Rijksmuseum vond plaats van 8 december tot 25 december 1983. Het museum was daardoor gedurende deze periode niet voor publiek toegankelijk. Tijdens deze bezettingsactie werden in beperkte oplagen voorgedrukte affiches met teksten onder de bezettende beeldend kunstenaars verspreid. Deze werden door de betreffende kunstenaars in de Nachtwachtzaal beschilderd. Slechts enkele van deze unieke affiches zijn bewaard gebleven en zijn aangeboden in deze veiling onder lotnummers 189 t/m 194. Onderwerp van deze laatste Rijksmuseumbezetting betrof de mogelijke afschaffing van de BKR. Dit werd bewaarheid in 1987 toen de BKR uiteindelijk geheel werd afgeschaft. © Niels A. Bot, 2019 1) https://www.youtube.com/watch?v=6XRAEYtB8YA 2) https://www.digibron.nl/search/detail/012e9fcf64752ba3ae418874/ kunstenaars-hebben-rijksmuseum-bezet

RkJQdWJsaXNoZXIy NzQxNTE=