Van Sabben Poster Auction 51

73 Even a sledge hammer blow is a comment Frits van Hartingsveldt, who was born in Amsterdam in 1954, is a rather contradictory theatre designer, who clearly shows this in his rebellious work. The screen printed posters which he made in the seventies and eighties for the Art & Pro theatre company are intriguing examples, which caused quite some commotion, even outside our country. At numerous exhibitions in Warsaw, Helsinki and Toyama he managed to draw attention to his work. In 1997 in Osnabrück he was awarded a prize at an international exhibi- tion. How does he convince the spec- tators? Well, you can never be entirely sure, but it seems beyond doubt that the true emo- tion is lurking behind the image. The image is the means and opens a gateway to the specta- tor’s inner self that consequently comes in personal contact with the idea ‘beyond’. This gives the work of Van Hartingsveldt its power. Confrontation with it, assures that you will not easily forget it, perhaps exactly because it is often the dark side of the psyche, that you are faced with. This sentiment was characteristic in the posters for the theatre plays of Art & Pro (by Frans Strijards), in which it is fear which moves people as a last resort. According to Van Hartingsveldt you cannot represent the deepest stirrings of the human mind without some relativization and, definitely, some humour. He puts that conviction into practice by a vivid and clear use of colours, which excludes pathos and sentimentality, but improves the visibility at the exhibition spots. And at the end of the day that is what counts. They must be seen! His work – also that of a later date – is always searching for an artistic comment on the theatrical expressions. According to him the past offered better opportunities to follow those motives than the present. The artistic space of the poster designer has become smaller and more restricted. The poster used to represent the reasons underlying the plays, but is now more and more secondary to the com- mercial objective of promot- ing actors. Yet his place has been esta- blished! His designs gained recognition from the ‘Nationaal Design Archief’ (National Design Archives), were nominated for the Dutch poster award in the nineties and, last but not least, they were added to the collection of the Stedelijk Museum in Amsterdam. Een mokerslag is ook commentaar Frits van Hartingsveldt, in 1954 geboren te Amsterdam, is een nogal dwarse theaterontwerper, die daar in zijn tegendraadse werk ook duidelijk van getuigt. De gezeefdrukte affiches die hij in de tachtiger en negentiger jaren voor de Theatergroep Art & Pro ontwierp zijn daar intrigerende voorbeelden van, die ook buiten ons land flinke beroering wekten. Op talrijke tentoonstellingen in o.a. Warschau, Helsinki en Toyama wist hij de aandacht op zijn werk te vestigen. In 1997 in Osnabrück viel hij op een interna- tionale tentoonstelling in de prijzen. Waarmee overtuigt hij de kijkers? Helemaal zeker weet je dat nooit, maar dat de ware emotie schuil gaat achter het beeld lijkt onbetwijfelbaar. Het beeld is middel en opent een luik naar het innerlijk van de beschouwer die vervolgens op zijn persoonlijke wijze contact krijgt met de idee ‘beyond’. Daaraan ontleent het werk van Van Hartingsveldt zijn kracht. De confrontatie ermee maakt dat je ze niet snel zult vergeten, misschien juist omdat het vaak de donkere kant van de psyche is, die je wordt toege- keerd. Dat sentiment was kenmerkend in de affiches voor de theaterstukken van Art & Pro (van Frans Strijards), waarin het in laatste instantie angst is die mensen beweegt. Volgens Van Hartingsveldt kun je zelfs die diepste roerselen van de menselijke geest niet verbeelden zonder relativering en, jawel, humor. Hij brengt die opvatting in de praktijk door levendig en helder kleurgebruik, waardoor pathos en sentimentaliteit worden buiten gesloten, maar de zichtbaarheid op de hangplekken wel wordt verbeterd. En daar gaat het tenslotte om. Ze moeten gezien worden! Zijn werk – ook dat van later datum – is altijd op zoek naar een artistiek commentaar op de theatrale uitdrukkingsvormen. Volgens hem bood het verleden betere mogelijkheden om die drijfveren te volgen dan de huidige tijd. De artistieke ruimte van de affichemaker is kleiner geworden en meer aan banden gelegd. Het affiche stond meer voor het waarom dat aan voorstellingen ten grondslag lag, maar raakt nu steeds meer ondergeschikt aan de commerciële vraag acteurs te promoten. Maar zijn plaats is bepaald! Zijn ontwerpen vonden erkenning bij het Nationaal Ontwerp Archief, werden in de negentiger jaren genomineerd voor de Nederlandse Affiche Prijs en last but not least in de Collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam opgenomen. © P. van Sabben, 2018 Winner of the “Internationaler Plakat Wettbewerb” (Int. Poster Competition) Osnabrück, 1997 At work in the Dutch Railway Museum in Utrecht in part of his design of the permanent exhibition Dream Travel (2006). Still in use.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzQxNTE=